четвер, 20 серпня 2020 р.

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ Й УПРАВЛІННЯ ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ

 

Доступність якісної освіти є вагомою складовою та передумовою забезпечення прав та рівних можливостей у житті кожної дитини, а відтак і однією з базових цінностей, що їх обстоює ЮНІСЕФ в усьому світі.

Головною метою соціального розвитку сучасного суспільства є повага до людського розмаїття, встановлення принципів солідарності та безпеки, що забезпечує захист та повну інтеграцію у соціум усіх верств населення, в тому числі й осіб з обмеженими можливостями здоров’я. В основу інтеграції закладено принцип доступності та дотримання прав людини щодо рівного доступу до здобуття якісної освіти. Офіційна позиція європейської спільноти щодо усунення упередженості та дискримінації стосовно осіб з порушеннями психофізичного розвитку була висловлена ЮНЕСКО, Комісією з прав людини: «Освіта має надаватися в межах можливого, у загальноосвітніх школах, без будь-якого вияву дискримінації стосовно дітей та дорослих інвалідів. Таким чином, у більшості випадків інвалідність сама по собі не є перешкодою, дискримінація – ось що перешкоджає дитині отримати освіту у загальній системі. В окремих випадках, відповідно до законодавчих норм, діти-інваліди зобов’язані відвідувати спеціальні школи, що є офіційною сегрегацією».

Базові цінності, на яких ґрунтується інклюзивна освіта:

- Кожна дитина – особистість.

- Навчатися можуть усі – нездібних дітей немає.

- Кожна дитина має унікальні здібності, особливості та інтереси.

- Заборона на дискримінацію в будь-якій формі.

- Право кожної людини на участь у житті суспільства, у тому числі людей з особливими потребами.

- Терпимість один до одного: готовність жити разом у світі один із одним, прийняття людей із їхніми індивідуальними відмінностями.

- Виховання в дусі толерантності як «гармонії в розмаїтті».

Зміни в навчальному закладі рухають його вперед на шляху інклюзивного розвитку, якщо вони ґрунтуються на інклюзивних цінностях. Для того, щоб робити правильні речі, дії мають співвідноситися з цінностями. Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей всі діти є цінними й активними членами суспільства. Навчання в інклюзивних освітніх закладах корисне як для дітей з особливими освітніми потребами, так і для інших дітей, членів родин та суспільства в цілому. Інклюзивна система освіти також корисна із суспільної точки зору, оскільки завдяки спільному навчанню діти змалку вчаться розуміти і толерантно ставитися до людських відмінностей.

Ідея інклюзії полягає у тому, щоби дитина з особливими потребами у повному обсязі брала участь у житті колективу загальноосвітнього навчального закладу. Просто помістити дитину з особливими проблемами в загальне середовище як альтернативу спеціальній школі – це наразити її на проблеми, пов’язані з вищими вимогами та ширшою шкільною програмою. Тому основним завданням адміністрації інклюзивного загальноосвітнього навчального закладу є створення відповідного адаптованого середовища. Запорукою успішної реалізації моделі інклюзивної освіти є ефективна співпраця адміністрації, вчителів, відповідних фахівців, батьків та учнів.

Спеціалісти з проблем розвитку дітей є важливими помічниками та партнерами вчителів. У школі має бути створена своєрідна мережа підтримки. Усі, хто працює з дитиною з особливими освітніми потребами, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси для досягнення головної мети – реалізації дитиною її потенційних можливостей та підготовки її до незалежного життя в суспільстві. Характерними рисами командної роботи з дитиною, яка має особливі потреби, є те, що рішення стосовно методів роботи з дитиною приймаються колективно; члени команди несуть колективну відповідальність за результати; батьки є рівноправними членами команди; усі члени команди мають рівний статус і вважаються однаково важливими; знання та вміння представників різних дисциплін інтегруються під час розробки та реалізації навчального плану роботи з дитиною.

Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах визначає вимоги до організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі у навчально-виховному процесі.

Питання організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти регламентується статтями 8 та 16 Закону України «Про загальну середню освіту» та Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872 (зі змінами).

Рішення про утворення класів з інклюзивним навчанням приймається керівником. Керівник загальноосвітнього навчального закладу на підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку та за підтримки відповідного органу управління освітою організовує клас із інклюзивним навчанням, створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір відповідних педагогічних працівників. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до класів з інклюзивним навчанням здійснюється в установленому порядку відповідно до висновку ІРЦ. Висновок про комплексну оцінку має рекомендаційний характер та необмежений термін дії у часі.

Безпосередня організація інклюзивного навчання у закладах освіти здійснюється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами закладу освіти. Відповідно до висновку ІРЦ, результатів психолого-педагогічного вивчення дитини команда супроводу впродовж 2-х тижнів із моменту початку освітнього процесу складає індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами, яка погоджується батьками та затверджується керівником закладу освіти. В індивідуальній програмі розвитку зазначається загальна інформація про учня, наявний рівень знань і вмінь, динаміку розвитку, адаптацію навчального матеріалу, технічні пристосування, додаткові послуги (корекційно-розвиткові заняття), визначені на підставі висновку.

Особливістю навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість. В індивідуальному навчальному плані передбачається від трьох до восьми годин на тиждень для проведення корекційно-розвиткових занять з урахуванням висновку ІРЦ та типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку.

Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних та групових занять, які можуть надаватися як штатними працівниками закладу, так і залученими фахівцями. Оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів та обсягом матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою. Система оцінювання навчальних досягнень дітей із особливими освітніми потребами повинна бути стимулюючою.

В інклюзивних класах вводиться ставка асистента вчителя, який надає допомогу вчителю в організації освітнього процесу в класі, допомагає дітям із особливими освітніми потребами концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю у них. Важливим аспектом створення інклюзивного освітнього середовища в рамках Концепції «Нова українська школа» є забезпечення умов архітектурної доступності закладів освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування.

Отже, залучення дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивні класи, їх успішне навчання та соціалізація потребує наполегливої та цілеспрямованої роботи батьків, учителів, фахівців та адміністрації освітнього закладу.

Для розвитку дитини з психофізичними порушеннями сім’я набуває більш вагомого значення, адже саме від родини залежить своєчасність виявлення особливостей дитини, її супровід. Ефективність значно зростає, якщо члени родини розуміють сутність проблеми. Проте у багатьох сім’ях ставлення до дитини з порушеннями є неадекватними. Вибір форми навчання дитини з особливостями психофізичного розвитку (спеціальна школа чи загальноосвітня) є прерогативою батьків. Це право їм надають основні законодавчі освітні документи (Закони «Про освіту», «Про загальну середню освіту» та ін.). Втім, це рішення варто приймати спільно з фахівцями – медиками, педагогами, які допоможуть зважити всі «за» і «проти», керуючись гаслом «не зашкодь». Консультаційну допомогу батьки можуть одержати, звернувшись до фахівців інклюзивно-ресурсного центру за місцем проживання.

Сім’я в процесі виховання, соціального інтегрування дитини з особливими потребами зіштовхується з величезною кількістю труднощів. Це і відсутність психологопедагогічного супроводу, необхідного медичного лікування, реабілітаційної допомоги дітям тощо. Часом найближчі для хворої дитини люди самі перебувають у стані хронічного стресу, викликаного недугою дитини, обставинами лікування, виховання, навчання, професійного становлення своєї особливої дитини. Все це ускладнює соціальну інтеграцію дитини, що має обмежені можливості в середовище її здорових однолітків. Інклюзія має сприяти залученню батьків до вирішення цих проблем, а батьки, в свою чергу, мають навчатися співробітництву задля максимально комфортного процесу виховання та навчання дитини з особливими потребами.

Вагомим аспектом, від якого залежить і правильна рекомендація закладу, і добір освітнього маршруту, є надання батьками повної інформації про дитину. Саме члени родини можуть повідомити про причини проблеми, вони знають сильні і слабкі сторони особистості дитини, її потреби, захоплення. Батьки повинні бути активними при складанні програм для навчання і розвитку дитини, відстоювати її інтереси.

Навчання в інклюзивних освітніх закладах корисне як для дітей із особливими освітніми потребами, так і для звичайних дітей, членів родин та суспільства в цілому. Як свідчать дослідження, в інклюзивних класах наголос робиться в першу чергу на розвиткові сильних якостей і талантів дітей, а не на їхніх проблемах. Взаємодія з іншими дітьми сприяє когнітивному, фізичному, мовному, соціальному та емоційному розвиткові дітей з особливими потребами. При цьому діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь. Взаємодія між «здоровими» дітьми і дітьми з особливими потребами в інклюзивних класах сприяє налагодженню між ними дружніх стосунків. Завдяки такій взаємодії діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, вони стають більш чуйними, готовими до взаємодопомоги.

Інклюзивні підходи також корисні для сім’ї. В цьому випадку родини дітей з особливими освітніми потребами можуть отримувати підтримку з боку інших батьків, вони краще розуміють, у чому розвиток їхніх дітей є типовим й у чому атиповим, а також беруть активнішу участь у процесі навчання і виховання.

В окремих випадках батькам доводиться виконувати роль волонтерів чи посередників з метою налагодження стосунків між дитиною і педагогами, іншими учнями класу. Наприклад, це є актуальним для дітей із розладами спектру аутизму, гіперактивних дітей.

На сьогоднішній день позитивне розв’язання питання про залучення дітей з особливими потребами до звичайних класів у повній мірі залежить від зацікавленості і мотивації адміністрації шкіл та вчителів. Тому результативність цієї роботи є лише в тих закладах, де вчителі відчувають свою відповідальність і наполегливо працюють з дітьми і їх родинами. Умовою досягнення успіху являється співпраця педагогів з батьками, медиками та іншими фахівцями, а також визначення потреб дитини, розробка відповідних заходів для її підтримки, високоякісних навчальних програм на основі інформації про розвиток дитини, відповідна професійна підготовка вчителів та постійне підвищення кваліфікації. У класі мають бути створені такі умови, щоб всі діти відчували свою цінність і могли брати активну участь в усіх шкільних справах. Активна участь батьків у педагогічному процесі є надзвичайно важливою умовою для налагодження партнерських стосунків, організації роботи в спільній команді педагогів, батьків і фахівців для спільного прийняття рішень, планування навчальних та реабілітаційних заходів.

Керівник загальноосвітнього закладу є фасилітатором у налагодженні стосунків між педагогами, фахівцями та батьками. На думку вчених, існує три фактори, які допомагають школі залучати батьків до активної участі в ухваленні всіх рішень, що стосуються дитини:

- сприятлива атмосфера, коли педагогічний колектив дружньо налаштований і допомагає в усьому;

 - постійне двостороннє спілкування між родиною дітей і школою;

- сприйняття батьків як колег.

В освітніх закладах можуть використовуватися три принципи практики, орієнтованої на сім’ю:

1) сім’ю необхідно вважати основним одержувачем послуг. Надаючи освітні послуги, треба враховувати потреби всіх членів родини, які займаються освітою дитини та доглядом за нею;

2) необхідно підтримувати та шанувати рішення, які приймаються родиною. Другий принцип визнає важливість родини і пропонує фахівцям розглядати її членів як найважливіших учасників освітньої команди – головних людей, котрі відповідають за ухвалення рішень стосовно освіти їхньої дитини та піклування про неї. Діапазон такої співпраці може бути дуже широким: від індивідуальної роботи з учителям для розв’язання конкретних проблем – до участі в батьківських радах, які, працюючи спільно з педагогічним персоналом, допомагають приймати рішення щодо навчальної програми закладу;

3) необхідно надавати широкий спектр послуг, покликаних поліпшити функціонування дитини та родини, зважати на культурні особливості кожної сім’ї.

Батьки повинні й самі оволодіти певними методами виховання своєї дитини шляхом самоосвіти. Всі компоненти виховання мають бути поєднанні з корекційно-розвитковим впливом. Члени родини разом із фахівцями закладу мають допомогти дитині інтегруватися в соціальне середовище, встановити позитивні контакти з ровесниками. З метою соціалізації батьки мають навчити дітей способам культурної взаємодії між людьми, правилам поведінки у громадських місцях.

Таким чином, щоб включення дитини з особливими освітніми потребами відбувалося не формально, а було ефективним, батьки мають стати не тільки замовниками освітніх послуг, а й активними учасниками освітнього процесу їхньої дитини.

Література

1.  Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі : навч.-метод. посіб. / За ред. А. А. Колупаєвої. – К. : Видавнича група «А.С.К.», 2012. – 360 с.

2.  Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2017. – № 38-39. – с. 380. – Режим доступу: http://surl.li/awtx

3.  Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл : посіб. / [Тоні Бут]; пер. з англ. – К. : ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 190 с.

4.  Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання : наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук. – К., 2011. – 206 с.

5.  Лист Міністерства освіти та науки України «Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р.» [Електронний ресурс] // № 1/9-498 від 05 серпня 2019 р. – Режим доступу : http://surl.li/dlwf

6.  Миронова С. П. Педагогіка інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. / С. П. Миронова. – Кам`янець-Подільський : Кам`янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, 2016. – 164 с.

7.  Постанова Кабінету Міністрів України «Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» [Електронний ресурс] // № 872 від 15 серпня 2011 р. – Режим доступу : http://surl.li/dlwg

 

Немає коментарів:

Дописати коментар